راهنمای خرید دستگاه تصفیه‌کننده‌ی آب؛ انواع، نحوه‌ی عملکرد و بهترین‌ها


شاید یادآوری این نکته غم‌انگیز باشد که ما کیفیت و سلامت آب لوله‌کشی را بدیهی فرض می‌کنیم. در حالی که اغلب مردم جهان با عدم دسترسی به آب سالم درگیر هستند. در همین راستا یادآوری داستان مردم شهر فلینت (Flint) در ایالت میشیگان که از قربانیان بیماری لژیونر (Legionnaire) بودند می‌تواند قابل توجه باشد. بیماری که به علت عدم گندزدایی مناسب آب با استفاده از کلر و خوردگی لوله‌های سربی ایجاد شد. طی تحقیقات انجام شده در حوزه‌ی سلامتِ آب آشامیدنی، به طور کلی وجود سرب، آرسنیک یا PFAS بالاتر از حد مجاز، می‌تواند افراد را با مشکلات عمده‌ی سلامتی درگیر کند. بنابراین، یکی از راه های خلاص شدن از شر آلودگی‌های موجود در آب، استفاده از دستگاه تصفیه آب است. از طرفی در کنار این مسأله، بیشترین شکایات افراد از آب آشامیدنی، مربوط به طعم و بوی آن است. درواقع دستگاه‌های تصفیه‌کننده نه تنها آب را در برابر آلاینده‌های مضر محافظت می‌کنند، بلکه می‌توانند طعم آن را هم بهبود ببخشند.

دستگاه‌های تصفیه‌ی آب که زیر سینک نصب می‌شوند (Under-sink Filters) گران‌تر اما بهینه‌تر هستند. این مدل از دستگاه‌ها به طور محتاطانه‌ای زیر کابینت پنهان می‌شوند و حجم بیشتری از آب را با سرعت جریان بیشتر فیلتر می‌کنند. البته لازم به ذکر است که ممکن است نیاز به لوله کشی سفارشی، یا تغییرات سینک برای نصب آن باشد. اما در صورتی که راحتی و کارایی برای شما مهم است، فیلترهای زیر سینک گزینه‌ی مناسبی با ارزش خرید بالا هستند.

تصفیه‌کننده‌ی اسمز معکوس

این دستگاه برقی با استفاده از فشار استاندارد آب خانگی فعال است و می‌تواند آب را از یک غشای نیمه تراوا و سپس فیلترهای مخصوصی عبور دهد. فیلترهای اسمز معکوس می‌توانند طیف وسیعی از آلاینده‌ها از جمله جامدات محلول در آب را حذف کند. البته باید بدانید که جریان آب خروجی از این مدل دستگاه‌ها کند است و فضای کابینت را به طور کامل اشغال می‌کنند. همچنین به طور معمول برای هر گالن آبِ فیلتر شده بین ۳ تا ۵ گالن فاضلاب ایجاد می‌کنند. در کنار این موارد در صورت خرید این مدل تصفیه‌کننده‌ها باید به طور دوره‌ای دستگاه را با سفیدکننده ضدعفونی کنید و طبق توصیه سازنده‌ها، غشاء و فیلترها را تعویض نمایید.
مزایا:
• این مدل از سیستم‌ها قادر به مسدود سازی هر نوع آلاینده‌ای هستند.
• تعمیر و نگهداری آن بسیار ساده است.
• عمر مفید غشاهای دستگاه RO، بیش از دو سال است. بنابراین نیاز به تعویض دائم ندارد.
• این سیستم نیازی به استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب ندارد.
• مصرف انرژی برقِ دستگاه RO بسیار کم است.
• سیستم‌های RO کاملاً خودکار هستند و برای شروع و توقف نیازی به تنظیمات ندارند.
معایب:
• مصرف آب این مدل سیستم‌ها بالا است. در واقع به ازای هر گالن آب تولید شده، بین ۲ تا ۲۰ گالن آب به عنوان فاضلاب از دست می‌رود.
• فیلترها و بخش‌های مختلف دستگاه اسمز معکوس اغلب گران باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *