نکاتی راجب تصفیه آب


نگاهی جامع بر انواع دستگاه تصفیه آب خواهیم انداخت و دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین در این نوشتار شما را به منظور یک خرید آگاهانه و اثربخش همراهی خواهیم کرد.

▪️ فهرست محتوا


▪️چرا به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم؟

▪️۴ نکته‌ی ضروری قبل از خرید دستگاه تصفیه آب

▪️خرید تصفیه‌کننده‌ی برقی یا غیر برقی

▪️انواع دستگاه تصفیه آب فرآیند اسمز معکوس (RO) چیست؟

▪️پرفروش‌ترین مدل‌های دستگاه تصفیه آب

🚰چرا به دستگاه تصفیه آب نیاز داریم؟

چه منبع اصلی آب مصرفی خانه شما، آب چاه باشد و چه آب دریاچه، آب مصرفی شما همواره در معرض ورود آلاینده‌ها و آلودگی است. درواقع به طور معمول صدها ذره‌ی ریز و آلاینده‌ی فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی و رادیولوژیکی از جمله سرب، کلر، باکتری‌ها، کلسیم، مواد معدنی، نمک و مواد سرطان‌زا از جمله PFAS یا «Perfluoroalkyl and Polyfluoroalkyl Substances» در آب وجود دارد که تنها یک دستگاه تصفیه کننده آبِ با کیفیت، قابلیت حذف آن‌ها را دارد.
در این میان یکی از رایج‌ترین موارد که اغلب مردم قصد حذف آن را دارند، ماده‌ی شیمیایی کلر است. به طور کلی سیستم‌های تصفیه آب شهری در سراسر کشور از کلر و یک ماده‌ی شیمیایی مرتبط، به نام کلرامین (chloramine)، به عنوان ضدعفونی‌کننده و به منظور کشتن باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌کنند. البته لازم به ذکر است که مقدار کلر موجود در آب آشامیدنی محدود است و طبق بررسی‌های صورت گرفته برای مصرف انسان ایمن است. اما وجود کلرامین می‌تواند به مرور زمان لوله‌های سربی و مسی را دچار خوردگی کند و عاملی برای افزایشِ آلاینده‌های فلزی بالاتر از حد استاندارد باشد.
از طرفی، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که تقریباً هر نمونه‌ی آزمایشی از آب آشامیدنی دارای مقدار ۳۵ درصد بیش از میزان استانداردِ PFAS است که می‌تواند عاملی برای سرطان، تاخیر در یادگیری کودکان و بیماری تیروئید باشد.

🚰فیلتر کربن فعال چیست و چگونه آب را تصفیه می‌کند؟
استفاده از فیلتر کربن (Carbon Filtering) روشی برای تصفیه کردن سیالات با استفاده از کربن فعال و حذف ناخالصی‌ها به روش جذب است. طی این فرآیند آلاینده‌های موجود در سیال در داخل ساختار منافذِ یک بستر کربنی (کربن فعال (Activated Carbon)) به دام می‌افتند. در واقع این ساختار کربنی از زیرلایه‌هایی از گرانول‌های کربن با تعداد زیادی ساخته شده است، و هر لایه بسیار متخلخل است. در نتیجه، چنین بسترِ متخلخلی می‌تواند سطح وسیعی از آلاینده‌ها را به دام اندازد. دلیل استفاده از کربن فعال در ساختار فیلترها هم به علت وجود سطح متخلل وسیع‌تر نسبت به کربن غیر فعال است. در همین راستا جالب است بدانید که یک گرم کربن فعال دارای سطحی بیش از ۳۰۰۰ مترمربع است.

🚰۴ نکته‌ی ضروری قبل از خرید دستگاه تصفیه آب

در همین ابتدا باید در نظر داشته باشید که کیفیت منبع آب خانه‌ی شما مهمترین عامل در انتخاب تصفیه‌کننده‌ی مناسب و تعداد مراحل تصفیه است. زیرا با در نظر گرفتن چنین فاکتوری می‌توانید از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل کنید. به طور کلی عملیات تصفیه‌ی آب، یک فرآیند چند مرحله‌ای است که در آن رسوبات مضر مختلف از چندین غشا عبور داده می‌شود تا آب شفافی و سالم حاصل شود.
انواع مختلفی از دستگاه‌های تصفیه‌ی آب وجود دارد که دارای چندین هدف مختلف و همچنین نیازهای خاص خود هستند. سیستم‌های RO و UV نیاز به برق دارند و می‌توانند ترکیبات معدنی و بوی آب آلوده را از بین ببرند. در حالی که تصفیه‌کننده‌های دارای کارتریجِ کربن فعال، شما را از شر رسوبات و بوی بد خلاص می‌کند، در کنار آن نیازی به برق ندارند. اما لازم به ذکر است که در حذف نمک‌های معدنی (آرسنیک، فلوراید، آهن، نیترات و فلزات سنگین) بی‌تاثیر هستند.

حال با این توضیحات در این بخش به سراغ چهار نکته‌ی ضروری قبل از خرید دستگاه تصفیه کننده آب می‌رویم:

🚰توجه به کیفیت آب خانگی
سیستم آب‌رسانی اغلب خانه‌ها، همراه با آب سخت است. این بدان معناست که آب خانه شما دارای میزان موادِ جامدِ (Total Dissolved Solids) یا TDS بالایی است. درواقع مواد محلول در آب شامل نمک‌های معدنی از جمله کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم، بی کربنات‌ها، کلریدها و سولفات‌ها هستند. بنابراین بهترین دستگاه تصفیه‌ی آب برای خلاص شدن از شر این ترکیبات معدنی، سیستم RO یا همان اسمز معکوس است. اندازه‌ی منافذ غشاء در دستگاه‌های RO در حدود ۰.۰۰۰۵ میکرون است. بنابراین می‌تواند به راحتی مواد جامد محلول در آب آشامیدنی شما را حذف کند.
اگر آب آشامیدنی خانه‌ی شما سخت است و دائما با رسوبات کفِ کتری و قابلمه‌ها درگیر هستید؛ بهترین تصفیه‌کننده برای شما، دستگاه اسمز معکوس است.

🚰آلاینده‌های موجود در آب آشامیدن
آب آلوده حاوی فلزات سنگینی مانند سرب، آرسنیک، منیزیم، مس و آهن است. در چنین حالتی وجود این فلزات بیش از حد مجاز، می‌توان عاملی خطرناک برای بدن انسان باشد. با توجه به افزایش کارخانه‌ها و رشد زیرساخت‌های شهری، متاسفانه این فلزات به وفور در آب یافت می‌شوند. در همین راستا آلودگی‌های ناشی از نیترات هم نگرانی بزرگی تلقی می‌شود. زیرا نیترات نه تنها از طریق محصولات کشاورزی، بلکه از طریق آبزیانی که در رودهای آلوده زندگی می‌کنند هم به بدن انتقال می‌یابد. با توجه به همین موضوع دستگاه‌هایی با اسمز معکوس (RO)، می‌توانند ناخالصی‌های محلول و معلق در آب را کاهش دهند.
از طرفی از جمله دیگر مدل‌های تصفیه آب که می‌توانند به منظور نابودی آلاینده‌های آبی مفید باشد، انواع تصفیه‌کننده‌های فرابنفش (UV) است که آب را ضدعفونی می‌کند. درواقع عملکرد این سری از دستگاه‌ها به این شکل است که با وجود اشعه‌ی UV میکروارگانیسم‌های مضر قادر به تکثیر نیستند. همچنین جالب است بدانید که تصفیه‌کننده‌ی UV مبتنی بر RO در بازار وجود دارد و با کمی جست‌وجو می‌توانید این مدل را خریداری کنید. روش دیگر تصفیه آبِ دارای آلاینده‌های خطرناک استفاده از سیستم ترکیبی از فیلتر RO و UV با یک فیلتر فوق‌العاده UF است که به حذف باکتری‌های معلق کمک می‌کند. لازم به ذکر است که برخی از سیستم‌های RO با کارتریج‌های معدنی برای مناطق با محتوای TDS بالا هم وجود دارد.

🚰توجه به فشار آب ساختمان برای خرید دستگاه تصفیه آب
لازم به تاکید است که جریان آب ورودی هم از جمله عوامل مهم در تعیین این مسأله است که کدام فیلتر را باید خریداری کنید. اصولا یک سیستم اسمز معکوس با فشار آب بالا به درستی کار می‌کند. به طور کلی فشار آب، به ارتفاع ساختمان شما و عوامل دیگری مانند عدم مسدود شدن لوله‌ها و گرفتگی فیلترها بستگی دارد. عموما دستگاه‌های تصفیه آب، به فشار ۴۰-۵ پوند بر اینچ مربع (psi) برای کارکرد مناسب نیاز دارند. بنابراین اگر سیستم آب‌رسانی در خانه شما از این میزان فشار آب کمتر باشد، باید یک پمپ را به سیستم RO متصل کرد. در غیر این صورت، اگر TDS آب شما کم است، می‌توانید مدل‌های کربنی که نیازی به این میزان فشارِ آب را ندارند، انتخاب کنید.

🚰خرید تصفیه‌کننده‌ی برقی یا غیر برقی
همانطور که قبلا هم اشاره شد، بسیاری از تصفیه کننده‌ها بدون برق کار می‌کنند و برای خانه‌هایی با کمبود شدید برق مفید هستند. اما باید بدانید که به عنوان مثال تصفیه‌کننده‌ی فرابنفش (UV) بدون برق کار نمی‌کند. زیرا از الکتریسیته برای تولید اشعه‌ی ماوراء بنفش استفاده می‌کند. همچنین دستگاه‌های اسمز معکوس یا RO برقی هستند، چراکه از نیروی الکتریکی برای تامین فشار آب کافی برای عبور از غشای RO استفاده می‌کند. از طرفی تصفیه‌کننده‌های کربن فعال مانند فیلترهای رسوبی و اولترا فیلترها (UF) نیازی به برق ندارند.
در حالی که سیستم‌های RO و UV آلاینده‌های جامد در آب و باکتری‌هایی را که باعث بیماری‌های ناشی از آب می‌شوند را حذف می‌کنند، تصفیه‌کننده‌های غیرالکتریکی تنها می‌توانند برخی از مواد شیمیایی محلول در آب، همراه با یکسری از عوامل بیماری‌زا را نابود کنند. بنابراین توصیه می‌شود که دستگاه‌های تصفیه‌ی آب برقی را که عم نگاهی جامع بر انواع دستگاه تصفیه آب خواهیم انداخت و دیدگاه‌های مختلف درباره‌ی آن را بررسی خواهیم کرد. همچنین در این نوشتار شما را به منظور یک خرید آگاهانه و اثربخش همراهی خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *